El Dr. F. Javier Luque co-inventor de la patent de la molècula multidiana ASS234 per a la malaltia d’Alzheimer

Investigadors de la UB, la UAB i el CSIC han desenvolupat una molècula multidiana -anomenada ASS234-  que inhibeix en proves in vitro l’agregació de la proteïna β-amiloide implicada en la malaltia d’Alzheimer, i alhora estimula la transmissió colinèrgica i monoaminèrgica clau en la funció cognitiva. L’ASS234 és una molècula permeable a la barrera hematoencefàlica amb un elevat perfil multipotent que s’ha dissenyat a partir del donepezil (Aricept®), un dels pocs fàrmacs efectius per al tractament pal·liatiu i simptomàtic de la malaltia d’Alzheimer.

La molècula ASS234 ha estat patentada en el marc d’una recerca liderada per Mercedes Unzeta, del Departament de Bioquímica i Biologia Molecular i de l’Institut de Neurociències de la UAB, José Luis Marco Contelles, investigador de l’Institut de Química Orgànica General (IQOG-CSIC), i F. Javier Luque, catedràtic del Departament de Fisicoquímica de la Facultat de Farmàcia i de l’Institut de Biomedicina de la UB (IBUB), adscrit al campus d’excel·lència internacional Barcelona Knowledge Campus (BKC).

Us convidem a llegir la notícia completa al web de la UB  i els articles de referència escrits per aquest grup de recerca

- Bolea I, Gella A, Samadi A, Marco JM, Unzeta M. The multitarget compound ASS234 reduces Aß fibrillogenesis and protects SH-SY5Y cells from Aß toxicity [En preparació].

– Samadi A, De los Ríos C, Bolea I, Chioua M, Iriepa I, Moraleda I, et al. Multipotent MAO and cholinesterase inhibitors for the treatment of Alzheimer’s disease: Synthesis, pharmacological analysis and molecular modeling of heterocyclic substituted alkyl and cycloalkyl propargyl amine. Eur J Med Chem . 2012; 52: 251-262.

– Bolea I, Juárez-Jiménez J, De los Ríos C, Chioua M, Pouplana R, Luque FJ, et al. Synthesis, Biological Evaluation and Molecular Modeling of Donepezil and N-[(5-(Benzyloxy)-1-methyl-1H-indol-2-yl)methyl]-N-methylprop-2-yn-1-amine Hybrids, as New Multipotent Cholinesterase/Monoamine Oxidase Inhibitors for the Treatment of Alzheimer’s Disease. J Med Chem. 2011; 54 (24): 8251-8270.

- Samadi A, Chioua M, Bolea I, De los Ríos C, Iriepa I, Moraleda I, et al. Synthesis, biological assessment and molecular modeling of new multipotent MAO and cholinesterase inhibitors as potential drugs for the treatment of Alzheimer’s disease.  Eur J Med Chem. 2011; 46 (9): 4665-4668.

També volem aprofitar per recordar-vos que per llegir els articles citats podeu accedir, des del catàleg del CRAI de la UB, a la versió on-line de les revistes on s’han publicat:
-European Journal of Medicinal Chemistry (0223-5234)
-Journal of Medicinal Chemistry (1520-4804)

Aquesta entrada s'ha publicat en Articles, Recerca, Revistes, Salut, UB i etiquetada amb , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.