Història de la farmàcia a Catalunya (i 2)

Portada Concordies Si en el post anterior us parlàvem de l’estudi sobre la Facultat de Farmàcia que va existir a Girona el segle XIX, en aquesta ocasió ho fem de l’obra Les Concòrdies de Barcelona del segle XVI. És tracta de l’edició facsímil de les Concòrdies de Barcelona publicades els anys 1511, 1535 i 1587. Ha estat editada per la Reial Acadèmia de Farmàcia de Catalunya, amb motiu de la celebració del seu cinquantè aniversari, i pel servei de Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona.
L’obra la conformen 4 volums, un primer introductori elaborat per tres estudiosos de la matèria i els tres volums facsímils de cadascuna de les Concòrdies. Els textos apareixen, per tant, en llatí, amb comentaris en català.
Les Concòrdies de Barcelona van ser editades pel Col·legi d’Apotecaris de Barcelona. Es poden considerar els antecedents del què actualment són les farmacopees, de les quals ja us vam parlar en una entrada anterior. A més, a la guia temàtica de Farmàcia teniu l’apartat Farmacopees i altres obres de referència, on trobareu tot un recull d’accessos a altres obres de referència sobre medicaments.
La rellevància d’aquesta obra radica en el fet que les Concòrdies han estat unes obres de difícil accés. De la primera, la de l’any 1511, només es conserva un exemplar, dipositat a la Facultat de Farmàcia de la UB. També es va editar un facsímil, que podeu consultar a la biblioteca. La de l’any 1535 no ha estat publicada mai. La de l’any 1587 ha sigut la que ha estat més a l’abast ja que se’n conserven diversos exemplars. Així que aquesta és la primera ocasió en què s’editen totes tres juntes.
Us convidem a consultar-les.

Aquesta entrada s'ha publicat en Farmàcia, Història, Llibres i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.