Matèria condensada. Cuinar ciència

La setmana passada es va inaugurar al Centre d’Arts Santa Mònica l’exposició Matèria condensada. Cuinar ciència. La podreu visitar a l’Espai laboratori del Centre fins el proper 1 de novembre. Us copiem la ressenya de la mateixa:

Matèria condensada. Cuinar ciència convida a llegir cuina, gastronomia i alimentació amb ulls científics i les reivindica com a activitats genuïnament culturals amb multitud de sabers en joc. Més enllà del predomini de la cultura visual, els hàbits alimentaris i el plaer gastronòmic potencien els sentits del gust, el tacte, l’olfacte i fins i tot l’oïda. L’olfacte és capaç d’omplir un espai sensitiu amb igual o més força que qualsevol altre sentit. El gust desperta una complexa anatomia on la genètica influeix predisposant-nos a mantenir una dieta més o menys saludable. La cuina també modela el paisatge i a la vegada el paisatge marca amb les seves especificitats climatològiques o geogràfiques els trets bàsics de la nostra alimentació. Percepció i paisatge són elements que defineixen la nostra cuina però la cuina també afegeix un component d’innovació i reflexió fortament basada en la recerca científica i tecnològica. La nova cuina catalana i la Fundació Alícia són motor d’innovació culinària sota aquestes coordenades. La cuina transforma els estats de la matèria, amb les fases sòlida, líquida i gasosa, per fer-la no només comestible sinó també creativa, sorprenent i suggerent. Alimentació i gastronomia treballen sobre un diagrama de fases amb una matèria condensada tova i dúctil que atrapa el gas dins un líquid o el líquid dins un sòlid, que redueix un líquid a altes concentracions.

Matèria condensada. Cuinar ciència converteix l’espai Laboratori en un indret d’experiència a tots els nivells. És possible participar en una recerca científica sobre el gust amarg o la memòria olfactiva, degustar confitures i mels de vi, alimentar la curiositat amb un espai web accessible amb codis qr i telefonia mòbil o cuinar virtualment amb els elements presentats a l’exposició. El projecte compta també amb un conjunt d’activitats com ara tallers i conferències que busquen prendre consciència sobre el valor científic amagat darrere la cuina.

Cal destacar les activitats que aquesta exposició porta aparellades i pensades per a tots els públics, ja que inclouen des de tallers familiars com tallers escolars com sessions per a professors. La primera de les sessions per a professors, la del proper dijous, titulada La cuina com a eina per explicar ciència, serà duta a terme pel Dr. Claudi Mans, Delegat del rector per a la coordinació del Campus de l’Alimentació de Torribera i Professor Emèrit d’Enginyeria Química UB. Consulteu la resta d’Activitats de l’exposició.
Preferits/Compartir

Aquesta entrada s'ha publicat en Aliments, Exposicions i etiquetada amb , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Una resposta a Matèria condensada. Cuinar ciència

1. Mònica ha dit:

Dos aparells de les Facultats de Física i de Química s’exhibeixen a l’exposició «Matèria condensada. Cuinar ciència»

Els comentaris estan tancats.