L’FBG atorga una patent a AB-Biotics per una tecnologia que permet predir efectes secundaris dels antipsicòtics

Autor: fG! Sota llicència CC BY-NC-ND 2.0

Autor: fG!
Sota llicència CC BY-NC-ND 2.0

La Universitat de Barcelona, conjuntament amb l’Institut d’Investigacions Biomèdiques August Pi i Sunyer (IDIBAPS), l’Hospital Clínic de Barcelona i el Consorci Centre de Recerca Biomèdica en Xarxa de Salut Mental (CIBERSAM), han desenvolupat una tecnologia que permet predir si un pacient tractat amb antipsicòtics té un risc alt o baix de desenvolupar la síndrome extrapiramidal, que afecta el sistema nerviós central. Com a resultat d’aquest projecte, a principis d’any es va demanar una patent que, recentment, la Fundació Bosch i Gimpera (FBG) ha atorgat en llicència a la biotecnològica AB-Biotics.

Els efectes secundaris dels antipsicòtics afecten el moviment del pacient. Ocasionen rigidesa muscular, tremolors, parkinsonisme i acatísia (impossibilitat de mantenir-se quiet), entre d’altres, per la qual cosa la taxa d’abandonament del tractament a causa d’aquests efectes és molt alta.

La nova tecnologia s’incorporarà a Neurofarmagen, un test genètic desenvolupat per AB-Biotics que permet identificar el tractament més adequat per a cada pacient neuropsiquiàtric a través del DNA extret d’una mostra de saliva. D’aquesta manera, a més de la informació que ja oferia el test fins ara, el metge disposarà de més dades per decidir quin fàrmac i quina dosi són més segurs per a un pacient determinat. Actualment, es comercialitza a Espanya, a través d’Almirall; al Brasil, a través de GlaxoSmithKline, i a Mèxic, a través de Scienta Farma.

L’equip d’inventors que ha donat lloc a aquesta patent està format per Amàlia Lafuente, Cristina Malagelada i Sergi Mas, tots tres de la UB; Patricia Gassó, de l’IDIBAPS i la UB, i Miguel Bernardo, de la UB, l’Hospital Clínic i el CIBERSAM.

Us recordem que trobareu informació relacionada amb els efectes secundaris dels antipsicòtics, buscant al catàleg del CRAI de la UB la matèria “efectes secundaris dels medicaments“, així com també cercant la matèria “antipsicòtics“, entre d’altres.
També us recomanen fer la cerca a les bases de dades de temàtica de ciències de la salut i farmàcia de les matèries “antipsychotic drugs” i “side effects”. D’aquesta manera, com a membres de la Universitat de Barcelona, tindreu accés als articles de les revistes subscrites per la nostra universitat.

[Font de la notícia: UB-WEB]

Aquesta entrada s'ha publicat en Farmàcia, Universitat de Barcelona i etiquetada amb , , , , , , , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.