Actualitzat el nou catàleg del jardí Ferran Soldevila a l’Edifici Històric amb 218 espècies botàniques

El jardí Ferran Soldevila de l’edifici històric de la UB conté exemplars de gran valor, catalogats per l’Ajuntament de Barcelona, i disposa de recorreguts d’educació ambiental i de plantes útils. Aquest espai és també un àmbit de lleure, salut i esbarjo per a tota la comunitat universitària, a més de servir com a lloc de celebracions i reunions i espai docent de diverses facultats. També té funcions de jardí botànic per a la recerca, ja que facilita mostres d’individus selectes per a la investigació en el camp de la botànica. Apropar a tot el públic la riquesa d’aquest patrimoni botànic és l’objectiu del nou Catàleg del jardí Ferran Soldevila, que conté l’inventari detallat de 218 espècies vegetals d’aquest espai emblemàtic.

L’actualització del catàleg s’ha dut a terme en el marc del projecte multidisciplinari d’innovació docent Jardins per a la salut: aprenentatge servei a Botànica farmacèutica. La revisió i catalogació de les espècies ha estat a càrrec dels professors Ramon M. Masalles (Facultat de Biologia) i Cèsar Blanché (Facultat de Farmàcia), que són membres de l’Institut de Recerca de Biodiversitat de la UB (IRBio), i Joaquim Flores, tècnic en Espais Verds a la UB.

El projecte està liderat per Joan Simon, professor del Departament de Productes Naturals, Biologia Vegetal i Edafologia i coordinador del Grup d’Innovació Docent de Botànica Aplicada a les Ciències Farmacèutiques (GIBAF), i hi participen els professors Carles Benedí, Maria Bosch, Ana Rovira i Cèsar Blanché, de la Facultat de Farmàcia de la UB, i els equips tècnics de l’Oficina de Seguretat, Salut i Medi Ambient (OSSMA) i de l’Àrea d’Obres i Manteniment de la UB.

Hi han participat els estudiants (enllaç) dels grups M-3 i T-1 de l’assignatura Botànica Farmacèutica del grau de Farmàcia del curs 2014-15, cadascun dels quals s’ha fet càrrec de la fitxa d’una de les espècies del jardí. En el Dipòsit Digital de la UB s’ha publicat un e-TextBook amb els treballs dels estudiants.

El catàleg inclou 218 espècies actualment identificades presents al Jardí Ferran Soldevila, amb la imatge, nom científic, i se situen sobre el plànol del jardí. En una primera fase, s’han seleccionat 67 espècies singulars, per a les quals mitjançant codis QR es podrà consultar in situ amb un smartphone una fitxa ampliada amb més informació (noms populars en català, espanyol i anglès, distribució geogràfica, descripció botànica i usos, així com toxicitat, nivells d’amenaça o de protecció legal).

Fonts: notícies UB, notícies Facultat de Farmàcia i web del Jardi Ferran Soldevila.

Aquesta entrada s'ha publicat en Notícies, Novetat destacada i etiquetada amb , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.