El consum de begudes edulcorades amb fructosa en dietes poc saludables, relacionat amb l’augment de l’aterosclerosi

Laguna_1Les dietes poc saludables amb begudes edulcorades amb fructosa augmenten el risc de desenvolupar problemes metabòlics i cardiovasculars. A aquesta conclusió ha arribat un estudi dut a terme per un equip coordinat pel catedràtic de Farmacologia de la Universitat de Barcelona Juan Carlos Laguna, que ha analitzat els efectes de les begudes edulcorades amb fructosa en el metabolisme dels ratolins, un model aplicable a l’ésser humà.

La fructosa és el sucre de la fruita i un dels edulcorants més habituals en la indústria alimentària, i és molt utilitzat en sucs i refrescos.

L’estudi mostra que el consum d’aquest tipus de begudes en dietes poc saludables faria augmentar el pes corporal, l’acumulació de greix visceral, la hiperlipèmia i l’aterosclerosi, una patologia en la qual s’obstrueixen les artèries, fet que provoca diferents complicacions, com ara infarts, ictus o altres problemes cardiovasculars. En aquest sentit, molts estudis ja havien relacionat l’alt consum de fructosa o sucres amb factors de risc de malalties cardiovasculars com la diabetis o l’augment del colesterol.

Els resultats del treball van mostrar que els ratolins que consumien una dieta poc saludable acompanyada de la beguda edulcorada amb fructosa van augmentar significativament els continguts de greixos al fetge i a la sang, així com l’àrea total de l’aterosclerosi a l’origen de l’artèria aorta, en comparació amb les altres dietes. L’empitjorament d’aquests indicadors es va produir tot i ingerir exactament la mateixa quantitat de calories que els ratolins que havien seguit la dieta poc saludable estil occidental, però sense la beguda amb fructosa.

Referència de l’article:

Natalia Hutter, Miguel Baena, Gemma Sangüesa, Alberto Dávalos, María Jesús Latasa, Joan Carles Escolà-Gil, Rosa María Sánchez, Núria Roglans, Marta Alegret i Juan Carlos Laguna. «Liquid fructose supplementation in LDL-R−/− mice fed a western-type diet enhances lipid burden and atherosclerosis despite identical calorie consumption». International Journal of Cardiology (IJC): Metabolic & Endocrine, octubre de 2015. http://dx.doi.org/10.1016/j.ijcme.2015.10.002

Font de la notícia: Notícies de la UB

Aquesta entrada s'ha publicat en Alimentació, Aliments, Ciència, Facultat de Farmàcia i Ciències de l'Alimentació, Nutrició, Recerca, Salut i etiquetada amb , , , , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.