El projecte “Apadrina un document, fes-lo teu, fes-lo de tots” incorpora un llibre del CRAI Biblioteca del Campus de l’Alimentació

grewe2El Tratado de la conservación de las sustancias alimenticias, obra d’autor desconegut, és el primer llibre del CRAI Biblioteca del Campus de l’Alimentació de Torribera que forma part d‘“Apadrina un document, fes-lo teu, fes-lo de tots”, el projecte que permet a qui ho desitgi col·laborar en el procés de restauració i digitalització de documents del fons de Reserva de la Universitat de Barcelona per tal de conservar-los i preservar-los.

Escrit en castellà, es tracta amb molta probabilitat del primer text sobre conservació d’aliments i un dels pocs llibres sobre aquesta temàtica impresos a Espanya abans del segle XX. L’autor s’inspira en L’Art de conserver les substances animales et végétales, de Nicolas Appert, i en els resultats d’estudis d’altres científics del XVIII com Parmentier, Duhamel du Monceau i Gassicourt, i respon a la demanda de coneixement de les tècniques, les modes i la cultura dels autors europeus que arriben a Espanya la primera meitat del segle XIX.

El procés de restauració del llibre consisteix en una neteja mecànica i humida, una desacidificació amb reserva, consolidació, reintegració, i restauració de l’enquadernació, i té un cost total de 545 euros, dels quals les persones que l’apadrinin ha d’aportar un mínim de 50 euros.

El projecte “Apadrina un document, fes-lo teu, fes-lo de tots” és una iniciativa del CRAI UB, que des de principis de l’any 2014 permet apadrinar un document i convertir-se en mecenes d’una part del patrimoni cultural català, col·laborant en el procés de restauració i digitalització del fons de Reserva de la Universitat de Barcelona, un dels millors fons patrimonials existents, amb més de 2.000 manuscrits, gairebé 1.000 exemplars incunables, i més de 150.000 impresos des del segle XVI fins a inicis del XIX, obres singulars, en alguns casos úniques i en molts d’altres de gran valor patrimonial. .

Fins el passat 2015 el balanç de la campanya és molt positiu, amb un total de 48 padrins, 21 llibres restaurats i digitalitzats, i 13 documents que han rebut diverses aportacions.

Aquesta entrada ha esta publicada en Aliments, Biblioteques, Campus de l'Alimentació de Torribera, CRAI, CTA, Llibres, Universitat de Barcelona. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.