Nova tècnica per mesurar l’activitat del teixit adipós marró, un òrgan clau en el desenvolupament de l’obesitat

MetabolismeExperts de l’Institut de Biomedicina de la Universitat de Barcelona ( IBUB ) han desenvolupat una tècnica nova per mesurar la producció i la utilització de l’energia en el teixit adipós marró, un òrgan clau en l’obesitat per la capacitat d’oxidar el greix i dissipar-ne l’energia en forma de calor. Aquest mètode, publicat a la revista científica Advanced Science , millora la precisió de les tècniques anteriors per estudiar la funcionalitat del teixit adipós, i a més, es pot fer servir per testar fàrmacs que podrien combatre l’obesitat. Segons dades de l’Organització Mundial de la Salut (OMS), aquesta malaltia ha doblat la prevalença entre el 1980 i el 2014, i és un factor de risc important per al desenvolupament de diferents problemes de salut, com les malalties cardiovasculars, la diabetis, l’Alzheimer o diversos tipus de càncer.

El treball l’han dirigit Dolors Serra, Laura Herrero i María Calderón Domínguez, de la Facultat de Farmàcia, l’IBUB, i el CIBER de Fisiopatologia de l’Obesitat i la Nutrició (CIBERobn). També hi han participat David Sebastián i Antonio Zorzano, de la Facultat de Biologia de la Universitat de Barcelona, l’Institut de Recerca Biomèdica (IRB Barcelona) i el CIBER de Diabetis i Malalties Metabòliques Associades (CIBERDEM), així com Martín Alcalá i Marta Viana, de la Universitat CEU San Pablo (Madrid).

La nova tècnica es basa en la tecnologia Seahorse i permet estudiar paràmetres de la bioenergètica mitocondrial del teixit adipós, com la quantitat d’oxigen dedicada a produir energia i la capacitat respiratòria màxima del teixit. A més, ho fa directament en explants, és a dir, amb teixits vius aïllats de ratolí. «Fins ara, la respiració cel·lular s’havia analitzat en cèl·lules de cultiu o mitocondris aïllats, que eren propensos a la ruptura durant el procés de separació. El fet de tenir en compte tot el teixit i no només les poblacions cel·lulars és un enfocament directe que proporciona una visió més realista de la respiració fisiològica», explica Dolors Serra, investigadora principal del Grup de Regulació del Metabolisme Lipídic en l’Obesitat i la Diabetis de la UB.

Llegiu la notícia completa al UB-WEB

Aquesta entrada s'ha publicat en Facultat de Farmàcia i Ciències de l'Alimentació, Farmàcia, Recerca i etiquetada amb , , , , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.