Premi Senén Vilaró: Iproteos, fàrmacs més eficaços i menys invasius basats en els pèptids

iproteos.JPGIproteos, guanyadora del Premi Senén Vilaró del Consell Social i la Fundació Bosch i Gimpera, és una spin-off biotecnològica de la Universitat de Barcelona i l’Institut de Recerca Biomèdica (IRB Barcelona). Dedica la seva activitat a la investigació i el desenvolupament de fàrmacs per tractar necessitats mèdiques encara no cobertes. La tecnologia IPROTech representa el nucli científic sobre el qual l’spin-off duu a terme la seva activitat. Aquesta tecnologia permet dissenyar candidats a fàrmacs basats en els pèptids, anomenats peptidomimètics, i fa possible accelerar la recerca i l’obtenció de noves molècules candidates a fàrmacs. La utilització biotecnològica dels peptidomimètics com a fàrmacs suposa un risc més baix de toxicitat que els fàrmacs tradicionals basats en molècules petites, i també destaquen per la seva especificitat i la capacitat d’arribar a dianes intracel·lulars.

Iproteos fonamenta la seva activitat d’R+D en l’aplicació de la seva tecnologia IPROTech amb l’objectiu principal de desenvolupar tractaments no invasius i eficaços per a diferents malalties, com l’esquizofrènia, l’epilèpsia, el càncer i l’arterioesclerosi. En l’actualitat, la majoria dels tractaments existents per a malalties associades al sistema nerviós central (SNC) són invasius i, sovint, són de tipus pal·liatiu i no curatiu. El projecte que es troba en una fase més avançada és el de l’esquizofrènia, en fase de preclínica regulatòria. A finals del 2018, es començarà amb la fase d’estudi 1 amb humans, que s’allargarà fins al 2019. Després, durant el període 2019-2020, continuarà amb la fase 2, que tractarà de provar el fàrmac amb una mostra petita de malalts. L’objectiu de l’spin-off és atorgar en llicència aquest primer producte el 2021 amb una empresa més gran que pugui fer els assajos clínics amb un nombre més elevat de pacients.

El 2016, la biotecnològica va aconseguir un milió i mig d’euros de capital privat. Amb aquesta quantitat, Iproteos ja ha aconseguit arribar als tres milions d’euros de capital extern entre inversions públiques i privades.
L’empresa va néixer el juny del 2011 com a resultat de la recerca realitzada pel grup del professor de la UB Ernest Giralt a l’Institut de Recerca Biomèdica (IRB Barcelona). La tecnologia sobre la qual es basa el projecte empresarial deriva de les línies de recerca desenvolupades per la doctora Teresa Tarragó, cofundadora d’Iproteos.

Font: UB-WEB

Aquesta entrada s'ha publicat en Farmàcia, Universitat de Barcelona i etiquetada amb , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.