Homenatge a Abel Mariné en la cloenda del XVII Congrés de la Societat Espanyola de Nutrició

El passat 29 de juny, en el marc de la cloenda del XVII Congrés de la Societat Espanyola de Nutrició (SEN) i de la X Jornada de l’Associació Catalana de Ciències de l’Alimentació (ACCA), es va retre homenatge al catedràtic emèrit de la UB Abel Mariné.

Mariné va impartir la conferència «Reflexions des de l’experiència sobre l’evolució de les ciències de l’alimentació (docència, investigació i divulgació)», en un acte on a més dels participants en el congrés, van assistir familiars i diverses persones que al llarg de més de quaranta anys han format part del grup de recerca dirigit per Abel Mariné.

En l’acte va intervenir la professora Rosaura Farré, catedràtica jubilada de la Universitat de València i companya de Mariné en els seus primers temps al laboratori de la Facultat de Farmàcia de la UB. Farré va parlar de l’extensa trajectòria científica i professional de l’homenatjat. També hi van intervenir els professors Julián Rivas, catedràtic de Nutrició i Bromatologia de la Universitat de Salamanca, i M. Carmen Vidal, vicedegana de la Facultat de Farmàcia i Ciències de l’Alimentació de la UB i presidenta del comitè organitzador del congrés de la SEN. Ho van fer en representació dels deixebles de les dues universitats en les quals Mariné ha desenvolupat la seva tasca academicodocent. Amb emotives paraules, els professors Rivas i Vidal van destacar no només la qualitat científica de l’homenatjat, sinó també la seva qualitat humana, i van rememorar vivències i anècdotes compartides al llarg dels anys.

En relació amb la seva vessant de gestor acadèmic i de recerca, el president de la SEN, Luis Moreno Aznar, va llegir unes paraules en nom de Manuela Juárez, companya de Mariné en la seva etapa de gestor del Programa nacional de tecnologia d’aliments de la Comissió Interministerial de Ciència i Tecnologia dels Aliments (CICYT).

Abel Mariné es va doctorar en Farmàcia a la Universitat de Barcelona el 1970 i és tècnic bromatòleg per la Universitat Complutense de Madrid (1971). Va realitzar estades al Laboratori de Bioquímica Agrícola de l’Escola Nacional Superior d’Agronomia de Grignon (França) en els anys 1968-1969 i 1971. És autor o coautor de més de 200 treballs, així com de diversos llibres i capítols de llibres.

Va ser degà de la Facultat de Farmàcia de la Universitat Salamanca (1980-1982) i de la de Barcelona (1983-1986), així com vicerector d’Investigació de la UB (1986), director general d’Universitats del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya (1986-1990), secretari del Consell Interuniversitari de Catalunya (1990-1991), vicepresident de la Comissió Interdepartamental de Recerca i Innovació Tecnològica de Catalunya (1991-1993) i gestor del Programa nacional de tecnologia d’aliments de la CICYT (1994-1998).

Ha estat membre del Quadre d’Experts en Seguretat dels Aliments de l’OMS, de la Junta Directiva de l’Institut Internacional de Ciències de la Vida (ILSI-Europa), president del Comitè Científic de l’Agència Catalana de Seguretat Alimentària (ACSA), membre del Consell Assessor de Salut Pública de la Generalitat de Catalunya, president de l’ACCA i vicepresident de l’Institut Danone – Espanya. És membre de l’Institut d’Estudis Catalans i corresponent de la Reial Acadèmia de Medicina de Catalunya i de l’Acadèmia Espanyola de Nutrició. Entre el 2014 i el 2017 va ser professor emèrit de la Universitat de Barcelona.

Entre altres reconeixements, ha rebut la Medalla Narcís Monturiol al mèrit científic i tecnològic de la Generalitat de Catalunya (2001); el Premi Llorenç Torrado de gastronomia (2012), en la categoria de divulgació, i el Premi Ramon Turró a una trajectòria d’excel·lència en el camp de la nutrició (2012), atorgat pel Centre Català de la Nutrició de l’Institut d’Estudis Catalans.

També cal destacar la seva col·laboració en diversos mitjans de comunicació.

Podeu consultar bibliografia d’Abel Mariné al CRAI de la Universitat de Barcelona.

Font de la notícia: Web Notícies UB

Aquesta entrada s'ha publicat en Campus de l'Alimentació de Torribera, Congressos, Jornades i etiquetada amb , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.